Skip links
Wat is Voice? | Voice assistant als automated service

Wat is Voice? | Voice assistant als automated service

Wat is Voice als automated service?

Voice spraaktechnologie, voice assistant technologie, natural language processing, audio engineering; allen komen neer op dezelfde basistechniek: Voice.

Spraaktechnologie, voice computing, of kortweg Voice, is de discipline die hardware – smart speakers en mobile devices – of software ontwikkelt voor het verwerken van spraakinvoer.

Met reeds meer dan 2 biljoen eindpunten, sterk stijgende aantallen smart speakers en snellere adoptie dan mobile of het web is Voice op korte termijn niet uit het nieuwe digitale era weg te denken. Diverse vormen van digitale transformatie kunnen worden verrijkt met deze technologie, waardoor deze enorm interessant is voor de zakelijke markt.

Wat maakt Voice zo succesvol?

Amazon Alexa (Amazon Echo), Apple (Apple HomePod) en bijvoorbeeld Google Home (Google Assistant) hebben zogeheten smart speakers verkocht, “slimme speakers”. Het zijn staande speakers die een consument in de woonkamer of keuken zet en waarmee men praat. Vandaar ook de benaming “Voice”. Prijzen voor de speakers variëren tussen de €50 en €350.

“Hey Google!” “Alexa!”, gaat het regenen vandaag?” De slimme speakers worden gebruikt door consumenten om informatie te vergaren, boodschappenlijsten te genereren, lichten en muziek te bedienen tot aan door Voice bestuurd bankieren. Zo simpel, een kind kan – afhankelijk van de verdere ontwikkelingen – over niet al te lang mogelijk zelfs al letterlijk zelf de was doen. Want iedereen die kan praten, kan het bedienen.

En daarmee komen we direct tot een heel praktisch punt: juist omdat het laagdrempelig is, je er geen nieuwe vaardigheden voor hoeft aan te leren, gaat de adoptie van Voice gestuurde technologie vele malen sneller dan ieder andere willekeurige digitale techniek. En hiermee biedt het direct vele mogelijkheden voor ieder bedrijf.

Zoals Voice-expert en Nodes’ Global Head of Voice Maarten Lens-FitzGerald het mooi helder verwoord: “Met Voice zit je bij de mensen op schoot. Er zit er geen apparaat meer tussen. Iedereen die een praatpaal thuis heeft staan, hoeft maar te praten en er is direct contact met elke organisatie of merk dat daar klaar voor is. Er ligt hierdoor een enorme kans voor bedrijven om diepere verbinding of serviceverlening met klanten aan te gaan.”

Nog een voordeel; moeilijke knoppen in het gebruik, zijn er niet meer. Al rennend naar de trein of kijkend in de koelkast, kun je vragen om een gericht antwoord. Terwijl je je koffer inpakt, kun je ongestoord in gedachten al aan je reis beginnen:

  • NS: “Alexa, vraag NS of ik mijn trein haal”
  • KLM: “Hey Google, vraag KLM hoeveel mag ik meenemen naar Parijs”
  • Unilever: “Alexa, start de Bertolli recepten begeleider”
  • VGZ: “Hey Google, vraag VGZ hoe vaak ik nog naar de fysio kan”
  • Funda: “Alexa, vraag Funda welke huizen zijn er in de buurt te koop zijn?”
  • Lidl: ‘Hey Google, wat zijn de Lidl aanbiedingen”

Google Home smart speaker hoe kun je er als zakelijk bedrijf je klanten mee bereiken  - Wat is Voice? | Voice assistant als automated serviceGoogle Home smart speaker; hoe kun je er als zakelijk bedrijf je klanten mee bereiken?

Voice en smart speakers als zakelijke ontwikkeling

Voice assistant technologie geïntegereerd via een voicebot brengt vele mogelijkheden voor onder meer consumer marketing, klantbinding, geautomatiseerde 24-uurs service en optimale bereikbaarheid. Voice is een natuurlijke ontwikkeling in hoe mensen met organisaties en merken communiceren. Via communicatie die eenieder vanaf de geboorte eigen is: spraak. Na brochures, web, e-commerce en sociale media is dit daarin de volgende stap om consumenten te informeren, activeren en zelfs te bedienen. En zoals altijd met een nieuw platform is dit een leerproces. We staan aan het begin. Maar de clue is: Voice technologie is breed inzetbaar voor zowel producten (koppel het bijvoorbeeld aan de besturing van je product ter informatieverstrekking en/of activering van functionaliteiten) en diensten (“Hey Google, boek een ticket naar..”).

Waar de markt nu staat doet denken aan de vroege dagen van het internet. Wil je nu beginnen met Voice? Start met Amazon of Google, waar de meeste mogelijkheden voor zijn. Begin met een korte design sprint en maak prototypes om te testen. Vooral het afbakenen van de juiste vragen, is bepalend voor het succes in eindgebruik. Tip: voor Alexa ontwikkel je als merk “Skills”: dit zijn micro services die de gebruiker aan zet. Bij Google maak je een Google Action, geschikt voor Google Assistant.

Voice ontwikkelaars, digitale bureaus gericht op onder meer voice ontwikkeling zoals Nodes, de tools en ook de hardware in smart speakers zijn er al klaar voor. Evenals de Nederlandse huishoudens: het aantal verkochte smart speakers in Nederland is inmiddels voorbij een half miljoen, en dat binnen zeer korte tijd. De digi-reuzen Amazon, Apple, Microsoft en Google zorgen voor beweging en gebruikers. Digitale bureaus bieden services aan van Voice design sprints, Voice strategie consulting tot Voice dialoog ontwerp (VUX). Maar ook testing, Voice optimalisatie, het doormeten van je Voice campagnes en nazorg en onderhoud zijn technisch klaar voor toepassing in gewenste producten en strategieën.

Wil je meer weten of direct aan de slag? Neem contact op of vraag naar een van de directe Nodes Voice services. Lees over de meest gestelde Voice vragen, zoals ‘Wat kost de integratie van Voice als digitale service?’ en ‘Hoe te starten met Voice?’ of vind verdieping over wat Voice en smart speakers voor diverse doelgroepen kunnen betekenen, waar andere technologieën minder mogelijkheden bieden. Ga tot slot zelf aan de slag om een idee te krijgen wat Voice technologie inhoudt en krijg meer begrip over Voice met de samenvatting van de Nodes presentatie tijdens de Chatbot Conference 2019.

Neem contact op!