Skip links
Voice bots als digitale service | De 9 meest gestelde vragen

Voice bots als digitale service | De 9 meest gestelde vragen

Voice | Wat zijn de meest gestelde vragen over voice bots en voice technologie als digitale service? Bij deze nieuwe service die vol in de startblokken staat om mogelijk nog groter te worden dan het web en internet, delen veel bedrijven in uitgangspunten dezelfde vragen. Uitgaande van de vele gesprekken in de praktijk deelt Nodes de meest gestelde vragen en antwoorden.

Wat is Voice technologie?

Wat is Voice technologie, of Voice computing? En hoe kun je dit inzetten voor Voice marketing? Welke rol heeft een Google Assistant? Hoe werken Google Actions? Welke mogelijkheden zijn er via Voice bots? Hoe moeten we omgaan met Voice Search? De termen rondom Voice vliegen je om de oren. Over welke Voice services je het ook hebt, belangrijk is het om te weten wat Voice binnen al die termen als basis inhoudt. En vooral ook: wat kan kan Voice voor je betekenen. En waarom is Voice technologie zo’n hype en wil je je hier als ondernemer meer in verdiepen? Vanaf hier zullen we onder de noemers Voice computing en Voice technologie verdergaan.

Zijn bovenstaande Voice termen je bekend? Lees dan vooral verder op deze pagina wat Voice als digitale service voor je kan doen. Ben je nog in de oriëntatiefase, lees dan eerst: wat is Voice?

Waarom zouden we overstappen op een nieuwe service?

Adoptie van Voice gaat aanzienlijk sneller dan internet en mobiel. Zonder nieuwe vaardigheden of stappen te leren, kan iedereen direct de service gebruiken door wat hij/zij al van nature kan: praten om opdrachten succesvol in gang te zetten.

Is Voice als service veilig?

Voice technologie is veilig. En zelfs veiliger dan een telefoon, mits goed gereguleerd. Je mobiele telefoon registreert waar je bent en bevat al je persoonlijke gegevens. Die tijdens het gebruik direct kwetsbaar zijn. Voice technologie, toegepast in voice bots, betreft uitsluitend een microfoon en een verbonden cloudservice, waardoor er vrijwel geen toegang is tot gegevens. Iedere smart speaker heeft bovendien een “stop luister”- knop, waarmee je de service geheel uitschakelt. In vergelijking brengen telefoons en soortgelijke apparaten dus hogere privacy- en beveiligingsrisico’s dan Voice. Tegelijkertijd hoor je wel alle vragen van de klant en weet je precies wie de klanten zijn en wat zij nodig hebben. Dit brengt een, veilig verkregen, enorme marketingwaarde. Is het echt alleen maar uitsluitend veilig? En hoe zit dit met de AVG? Bekijk de Nodes samenvatting van Internet Week Denmark 2019 voor de belangrijkste antwoorden.

– Voice bestaat voor 90% uit onderscheidend design en 10% technisch werk –

Hoe kan mijn organisatie van Voice technologie profiteren?

Afhankelijk kan per bedrijf tijdens Voice sprints worden bekeken wat de beste scenario’s voor jouw organisatie, doelstelling, service en/of product zijn. Om een idee te geven ter inspiratie volgen hier enkele bewezen win-factoren van voice technologie, zoals deze al succesvol zijn ingezet:

    • Klantbinding verhogend

      Via Voice bots ben je direct als merk aanwezig zodra een klant erom vraagt. Dit geeft tevens een voorsprong op andere merken die deze directe service niet bieden. Denk bijvoorbeeld aan de Rabobank, die als eerste bank in Nederland in 2018 mobiel bankieren met Voice bots heeft geïntroduceerd, om zo naar eigen doelstelling ‘uitmuntende service’ te kunnen verlenen. De Rabo Assistent activeren kan door de Google Assistant te openen en ‘Oké Google, praat met Rabobank’ in te spreken. Rabobank breidt op basis van feedback van klanten de service steeds verder uit. En ook hier is veiligheid uiteraard het belangrijkste en heeft de Voice service als extra voordeel: Google slaat de gevraagde gegevens, anders dan bij online verkeer, niet op.

    • Intimiteit

      Doordat klanten met hun merken kunnen praten en daar baat bij hebben, vormt een betere band met het merk. Beide leren elkaar beter kennen. Wat resultaat in beter op elkaar afgestemd zijn. En zo elkaar beter kunnen antwoorden. Net zoals in een gesprek tussen mensen. Hoe meer je het doet, hoe beter je elkaar kent en meer tot elkaar komt.

    • Beter bereik

      Denk hierbij vooral aan maatschappelijke ontwikkelingen, zoals de vergrijzing. Voice technologie zorgt ervoor dat doelgroepen zoals ouderen, die graag werken met eenvoudige interfaces, beter dan ooit bereikbaar zijn. Het neemt grenzen weg. Iedereen die kan spreken, kan de technologie gebruiken. Het is niet nodig om moeilijke interfaces te leren en kan daarmee ook enorm waardevol en impactvol zijn voor gehandicapten, werklozen en bijvoorbeeld in zorgsituaties. Doelgroepen waar nu enorm de focus op ligt, daar we steeds ouder worden en daarmee een oplossing voor technische vraagstukken zoeken gericht op de toekomst. Een fantastisch voorbeeld uit de praktijk hier al in, is Project Zilver.

    • Innovatie van processen

      Zowel intern binnen bedrijfsprocessen als extern naar de consument zijn er middels Voice technologie handelingen te vereenvoudigen en verkorten. We praten zeven keer sneller dan we schrijven. Dit accelereert processen enorm, zeker indien bij herhaling over een langer tijdbestek ingezet. Daarbij zijn ook de direct praktische voordelen enorm: dankzij Voice bots kun je zaken direct tegelijk doen. Een belangrijk voorbeeld: in plaats van de noodknop in te drukken bij een noodgeval, kan je “STOP” roepen terwijl je wegrent bij een noodgeval.

    • Omzet verhogend

      Door te investeren in zowel consumentenvoordelen als bedrijfsinnoverende processen.

Google Assistant smart speaker voordelen en nadelen  - Voice bots als digitale service | De 9 meest gestelde vragen

Wat is het Voice ontwikkelingsproces?

Voor een optimaal resultaat zijn er diverse Voice sprints. Het begint met een of meerdere Voice design sprint(s), ontwerp sprints, waarbij prototypes worden gemaakt en getest. Aansluitend volgen ontwikkel sprints, gevolgd door de daadwerkelijke lancering. Een belangrijk opvolgend proces is gericht op beheer en onderhoud. Het gehele voice ontwikkelproces varieert in opbouw op het eerste gezicht dus niet zozeer van mobiele applicaties. Echter een belangrijk verschil is: Voice bestaat voor 90% uit onderscheidend design en 10% technisch werk. Des te uitvoeriger je de service test, des te beter wordt de Voice service als product. Onderschat dit onderdeel niet. Benieuwd naar een kijkje achter de schermen van een voice concept in ontwikkeling? Lees verder over de nieuwste show van comedy theater Boom Chicago waarin Voice AI en machine learning alvast een stap in de toekomst maken.

Wat zijn de kosten voor een Voice project?

Een Voice ontwerp sprint kost gemiddeld tussen de €8.000 en €30.000, afhankelijk van de context en de wensen. Het creëren van een end-to-end business geïntegreerde Voice Service is doorgaans €15.000 tot, ga je uit van de allercomplexte scenario’s, €150.000 of meer. Het hangt af van de complexiteit van de gesprekken en de integratie van de backend. Meer weten over hoe je je back-end gereed kunt maken voor integratie van Voice en andere digitale transformatie services? Luister naar het gecombineerde event van Nodes en KLM op 23 mei, waar op basis van resultaten in de praktijk deze en andere vragen met voorbeelden uit de praktijk aan bod komen.

In welke praktijken heeft Voice technologie al bewezen succesvol te zijn?

Specifiek in Nederland zijn er al verschillende Voice bot toepassingen voor consumenten. Albert Heijn, als grootste supermarktketen van Nederland, vertaalde Voice services al succesvol naar haar boodschappenservice en recepten. In de media zijn radioprogramma’s en podcasts goede voorbeelden. De Rabobank heeft sinds een jaar “voor uitmuntende service” mobiel bankieren middels Voice bots ingesteld. KLM heeft inmiddels zelfs meer dan 20% van alle klantenservice succesvol georganiseerd via Voice bots en diverse sociale media. “Hey Google, vraag KLM een vlucht te boeken naar Parijs”, het is slechts een van de voorbeelden waarmee klantenservice en service in het geheel een nieuwe dimensie ingaan.

Ook in de gezondheidssector worden steeds meer succesvolle voorbeelden zichtbaar. Naast het hierboven al genoemde Project Zilver, van ouderenorganisatie ANBO, verzekeraar Achmea, de Sociale Verzekeringsbank en techgigant Google samen, creëerde bijvoorbeeld Deloitte de DeloitteAssist. Een Voice service waarin het binaire belknop systeem in een ziekenhuisbed is vervangen door intelligente spraakopdrachten. Patiënten krijgen hierdoor betere toegang tot verpleegkundige zorg, ervaren verhoogde reactiesnelheid en er is gebleken betere planning van personeelstaken. Vele andere projecten zijn reeds in ontwikkeling om op te volgen. Onder meer Unilever is een project gestart, gericht op Voice technologie en Google Assistant.

Waarom is het juist nu zo belangrijk om met Voice te starten?

Als Voice bot ontwikkelaar en specialist op het gebied van Voice technologie integratie in digitale transformatie en strategieën voor de top 200 bedrijven in Nederland merkt Nodes tijdens de ontwikkeling van Voice opvallend vaak de vraag bij veel bedrijven: waarom nu beginnen net Voice? Waar we eerder hebben gezien met de ontwikkelingen middels internet, maar ook de app store, heeft ‘de leeftijd’ van webpagina’s en online producten direct invloed op de ranking in overzichten. Ook met Voice als service is het aannemelijk, dat gebaseerd op wederom onder meer het Google platform, dit op een later moment een rol gaat spelen. Daarbij komt dat ook voor titels van producten geldt: wie het eerst de titel van een (merk)beleving aan een product koppelt, simpelweg de meeste keuze heeft ten opzichte van concurrenten op ieder later moment en kan kiezen voor (SEO) geoptimaliseerde zoektermen voor vindbaarheid.

Hoe te starten met Voice als digitale service?

En als laatste, misschien wel belangrijkste vraag op dit moment is: how to get started with voice! Middels Voice sprints krijg je direct inzichtelijk wat de belangrijkste stappen en doelstellingen zijn afgestemd voor jouw organisatie. Wil je daarnaast vooral ook inzichtelijk krijgen wat en hoe je zelf Google Actions kunt toevoegen? Om bijvoorbeeld beter te kunnen denken in lijn met de eindgebruiker? Bekijk dan onderstaande video waarmee je zelf direct met Voice aan de slag kunt. “Hoe maak je je eigen Google Assistant action” wordt toegelicht door Nodes’ experts Naos Wilbrink en Emil Bunk.

Neem contact op!