Skip links
Een introductie | 8 vragen aan Nodes’ Managing Director | Naos Wilbrink

Een introductie | 8 vragen aan Nodes’ Managing Director | Naos Wilbrink

Na al die jaren ervaring in digitale innovatie, kies je er nu voor om deel uit te maken van Nodes. Vanwaar deze keuze?

Na de succesvolle verkoop van m’n digital innovation bedrijf aFrogleap, heb ik de tijd genomen een droom te vervullen: vliegen! Drie maanden lang heb ik in de VS zoveel mogelijk vlieguren gemaakt om mijn private pilot’s license te halen. Na terugkeer en hereniging met m’n gezin ben ik de zoektocht gestart naar het volgende hoofdstuk. Daarbij heb ik verschillende tech startups geadviseerd, design sprints geleid, nieuwe verdienmodellen bedacht en development teams begeleid in hun zoektocht naar verdere professionalisering.
Naast het tegelijkertijd runnen van mijn eigen bierbrouwerij, bleef de ondernemersdrang kriebelen. Ik werd co-founder van een Voice Services agency om bedrijven te helpen het medium Voice (Alexa, Google Assistent) in te zetten om zo te werken aan de wereld van morgen.
Toen kwam het moment dat ik Andreas Green Rasmussen uit Denemarken tegenkwam, de oprichter van het wereldwijd opererende digital product development agency Nodes. We zaten op precies dezelfde golflengte, met hetzelfde DNA:

  • Vergelijkbare waarden
  • Optimistisch pragmatisme
  • Uitstekende technische uitvoering van de hoogste kwaliteit
  • De enige logische stap volgde: ik maakte de sprong naar Nodes. Met m’n kennis van toegepaste AI, machine learning en de niche van Voice Services en de hoogwaardige ontwikkeling en consultancy in full service digitale producten van Nodes, het perfecte huwelijk. Met als doel gezamenlijk de wereld van morgen sneller in het heden te krijgen.

    Hoe zou je Nodes omschrijven als organisatie in het Europese tech landschap?

    De toegepaste technologie en manier van werken binnen Nodes is zeer vergelijkbaar met de wijze waarop ik mijn teams heb georganiseerd in het verleden. Deze herkenbaarheid geeft mij uiterst hoog vertrouwen in de uitvoering van onze opdrachten. Innovatie wordt omarmt, terwijl de architecten technisch sturen op betrouwbaarheid en beheersbaarheid, gefundeerd op jarenlange gevierde ervaring.
    Daarbij heeft Nodes zich over Swift als servertaal ontfermd in de open source community (vapor.codes). Dit geeft de senioriteit van de ontwikkelaars aan. Het feit dat het bedrijf jaar na jaar met indrukwekkende cijfers is gegroeid, bevestigt eveneens dat de sales consultants van Nodes de behoeften van bedrijven uitstekend weten te begrijpen. En met het juiste inzicht vertalen naar producten naar wens. Versterkt door het leveren van uitzonderlijk goede kwaliteit in zeer korte tijd blijft dit niet onopgemerkt. Het operationele succes gecombineerd met de sterke visie heeft Nodes geleid naar een toppositie in de Europese digitale ontwikkelingssector.

    Nodes Digital Agency Amsterdam Maarten Lens FitzGerald Andreas Green Rasmussen Naos Wilbrink - Een introductie | 8 vragen aan Nodes’ Managing Director | Naos WilbrinkDirect een klik tussen Nodes oprichter en directeur Andreas Green Rasmussen (m) en Naos Wilbrink (r), die het wijt aan: hetzelfde gedreven digitale DNA.

    Welke trends en ontwikkelingen zie je in de Nederlandse markt, in digitale transformatie, apps en mobile development? En, gebaseerd op je ervaring, wat zijn 3 grote uitdagingen voor Nederlandse bedrijven op dit moment?

    Ik heb eerder voorspellingen gedaan. Twaalf jaar geleden maakte ik onderdeel uit van het management team van een e-mail marketing bureau. Ik maakte me zorgen om ons bestaansrecht en zette dat uiteen in een presentatie aan de rest van het MT. Bedrijven als MailChimp kwamen op en waren in mijn ogen een gigantische bedreiging voor onze markt. Het verdienmodel van prijs per e-mail stortte in. En grote delen van ons specialisme hadden zij geautomatiseerd. Als logische conclusie volgde: e-mailmarketing agencies waren ten dode opgeschreven. We moesten op zoek naar een nieuwe markt. Dus richtte ik het een nieuw bedrijf op in mobile apps.

    Nu, 10 jaar verder, hebben vele apps de revu gepasseerd. Sommige perfect en anderen hadden geen daglicht hoeven zien. De app markt is volwassen geworden. Na de ontdekkingsjaren beseffen mensen nu wanneer een app bestaansrecht heeft en wanneer niet. En wanneer soms andere digitale productoplossingen beter zijn. Ook Nodes heeft daarom sinds een aantal jaren haar serviceportfolio verbreed: naast de jarenlange basis van app ontwikkeling, die nog steeds enorm veel bedrijven bedient, is er een enorm aanbod van digitale producten vanuit Nodes als ontwikkelaar bijgekomen. Van consultancy, tot solutions architecture, tot Sitecore platformen om al die digitalisatie in verdere goede banen te leiden en optimaal te laten blijven functioneren. Want als het product eenmaal digitaal is, en de digitalisatie gaat door, zijn er stappen en services nodig om uit die producten het beste resultaat te blijven halen.

    Door de ‘vervolwassening’ van de markt komt er bij veel bedrijven nu ook de vraag: “Wat volgt nu? We hebben een succesvolle app. We hebben een geoptimaliseerde website. Wat is de volgende stap in digitale transformatie waarmee we optimale service blijven bieden, revenues creëren, etc.?”

    Net als dat de e-mail marketing niet dood was 10 jaar geleden, zijn ook apps nog altijd springlevend. De app ontwikkeling is volwassen. Dit betekent dat er ruimte is ontstaan voor verschillende ontwerpen die naast elkaar bestaan. Van de zelfbouwtools om snelle validaties kosteneffectief uit te voeren voor de kleine portemonnee, tot enterprise oplossingen voor miljarden bedrijven. Het mooie van deze tijd is dat je als agency je toegevoegde waarde moet tonen. Verder moet meedenken als agency dan aan alleen een product. Verbindingen moet kunnen maken. Producten moet kunnen verbinden. Dus alle lessen uit de laatste 10 jaar digitale productontwikkeling gecombineerd met de marketing en sales ervaringen leiden naar de acceleratie van het werk van onze klanten. Klanten kunnen er nu op vertrouwen dat wat er gebouwd wordt het waard is om gemaakt te worden, dat het gevalideerd is met de doelgroep en alles in zich heeft om het merk te dragen alsmede antwoord aan de verzoeken van de gebruikers.
    En dan toch… Voice! De nieuwe voorkant van je bedrijf. Ik kan het natuurlijk niet nalaten de technologische ontwikkelingen te blijven incorporeren in de marketing mix. Als je als bedrijf dit ook hebt gedaan, dan bezit je inmiddels een mooie tech stack; website(s), app(s), enterprise CMS platform en een connected API infrastructuur. Het wordt nu uitermate simpel om je Voice interface aan te sluiten op je bestaande proposities. Alexa en Google Assistant maken het nieuwe speelveld voor bedrijven om aanwezig te zijn. Je ziet dat de adoptie hiervan sneller gaat dan die van mobiel. Dus stellen we ons weer de vraag; hoe kunnen we waarde toevoegen of pijnpunten in de journey wegnemen voor de eindklant binnen dit kanaal? Dit is ook onderdeel van het pallet, waar iedere serieuze digital agency mee te maken krijgt.

    Met Nodes als speler op de Nederlandse markt; wordt het een Nederlandse revolutie?

    De Deense en Nederlandse culturen ontlopen elkaar niet zoveel. Beide landen investeren in de nieuwe infrastructuren om digitale groei te stimuleren. Investeringen gericht op digitale transformaties van bedrijven, als ook in opleiding. Daarnaast kennen we een groot internationaal netwerk en bedrijven die strekken over de hele wereld. Als ‘kleine’ landen in omvang, tellen we digitaal mee met de allergrootsten. Al die zaken samen maken ons de perfecte landen om digitale innovatie op los te laten. Als startpunt, maar ook als voorbeeldfunctie. Nodes zal in Nederland die ambities waarmaken en de grote participerende bedrijven begeleiden in hun digitale toekomst en helpen die verder uit te rollen.

    Naos Wilbrink Managing Director Nodes Digital Agency Amsterdam   Dit kunnen wij beteken voor jouw digitale transformatie - Een introductie | 8 vragen aan Nodes’ Managing Director | Naos WilbrinkNaos Wilbrink zal in zijn nieuwe functie als Managing Director het Nodes productportfolio breed inzetten om enterprises te helpen naar succesvolle digitale transformatie

    Hoe zie je jouw rol binnen Nodes?

    Ik wil de interactiemogelijkheden van merken met hun consumenten digitaal ondersteunen. Met andere woorden: het beste naar boven halen met nieuwe digitale producten voor enterprises en hen helpen met de volgende stappen in hun digitalisatie proces.
    De eerste paar dagen staan in het teken van connecten met Nodes. Ik zoek de verschillende enthousiastelingen om mee te sparren. En het is geweldig om zoveel gedrevenheid te zien, van marketing, sales tot executie. In alles staat de customer-first ervaring, het denken mét de klant naar oplossingen vóór haar klant, voorop.

    Hoe heb je de eerste dagen binnen Nodes ervaren?

    Een van de redenen waarom het bij Nodes direct thuis voelt, is het DNA waarin iedereen zoekt naar de Next Best Thing voor de opdrachtgevers. Een constante cyclus van vernieuwing. Dit heb ik ondervonden met de uitermate positieve ontvangst van de Voice propositie door de andere Nodes kantoren wereldwijd. Iedereen zoekt naar een manier om nieuwe ontwikkelingen te schatten op waarde en in te zetten waar het een positieve impact heeft. En ook in machine learning en toegepaste AI zijn er zoveel ‘verborgen’ talenten merk ik al. Iedereen binnen Nodes heeft een passie die veel verder gaat dan het uitvoeren van taken alleen. Voor mij is in deze dagen als duidelijk: Nodes is al 10 jaar voorloper en zet dit voort met haar growth mindset, en flexibiliteit om aan te passen naar wat de toekomst brengt.

    Welk utopie zou je willen realiseren?

    Curiosity may have killed the cat, maar dat is wat mij drijft! Ik kan niet wachten om te zien wat de toekomst zal brengen. En aangezien ik niet alleen wil wachten, ben ik actief bezig de toekomst vorm te geven. Daarom zou ik graag een AGI (Artificial General Intelligence) combineren met quantum entanglement fMRI scans, om ons zo door spacetime te leiden als m’n volgende ideale project.
    Om daar te komen zal ik moeten starten met de elementen waar ik nu invloed op kan uitoefenen. Voice speakers zijn een interface. Hetzelfde geldt voor de meeste apps, websites en AR/VR ervaringen. Het doel van deze interfaces is om data te presenteren ten einde informatie te consumeren, te interacteren of om een keuze te maken. Hoe rijker we deze ervaringen kunnen maken, des te meer waarde het voor ons zakelijk heeft. En hoe makkelijker de interface, des te meer informatie we in korte tijd kunnen verzamelen. Voor mij een gecombineerde ervaring die de gebruiker(s) naadloos van de ene interface naar de andere leidt, denk: van een Voice interactie door naar een app, gebruikmakend van verrijkte (slimme) data, lijkt me daarom te gek!

    Welke app gebruik je persoonlijk het meest?

    Ik besteed 12 keer minder tijd in mijn favoriete app ten opzichte van de app waarin ik de meeste content consumeer te, weten: Youtube (voor Amerikaans satirisch nieuws, alles aangaande vliegen, natuurkunde en quantum entanglement). De helft van de Youtube tijd besteed ik aan het lezen van nieuws (NOS app) en tweederde van de tijd van de NOS app breng ik door in sociaal nieuws; Instagram. Dezelfde hoeveelheid als dat gebruik ik Safari. Snapchat en LinkedIn samen zijn gelijk aan mijn Insta-tijd. Dat bij elkaar is ongeveer 15 uur in de laatste 7 dagen. Daarbovenop heb ik 30 minuten doorgebracht in Skydemon! Een uitgebreide TomTom bedoeld voor vliegen. Die laatste is m’n favoriete app, voor het plannen van vluchten die ik kan doen het moment dat het weer het toelaat of wanneer ik op vakantie ben.

    ———————————–

    Over Nodes

    Werk samen met een van Europa’s leidende bureaus voor digitale productontwikkeling. Met een nummer 1 positie als digital agency in Denemarken en het Verenigd Koninkrijk en de grootste projecten voor onder meer food delivery service Careem NOW, internationale taxi platformen, reis- en transportbedrijven, Ramboll Sitecore platform Ingenuity, (inter) nationale banken, het webportal voor nummer 1 mobiele betaalservice MobilePay en digitalisering van onder meer overheidsdocumentatie voor het tot ‘Meest Betrouwbare Merk’ gekozen e-Boks, de digitale mailbox die jaarlijks 500 miljoen documenten verzendt, ontwikkelt Nodes sinds de oprichting in Denemarken in 2008 wereldwijd dagelijks toepasbare digitale oplossingen voor miljoenen gebruikers die processen wereldwijd veranderen. Nodes maakt deel uit van het Japanse digitale conglomeraat Monstar Lab en biedt tezamen meer dan 1100 specialisten voor succesvolle digitale transformaties. Wij laten uw bedrijf groeien. Digitaal.

Call Now ButtonNeem contact op!